Фаровете на жигулата не светят добре. Какво да направя?



Причините, да светят лошо фаровете, са малко на брой:
1. Лошо регулиране на фаровете. В литературата доста точно и ясно е описано как точно да си регулирате фаровете. Оптичната система на фаровете е разработена така, че да се създава рязка граница между светъл и тъмен участък. Това се прави с цел да се избегне заслепяването на насрещните водачи. Прецизното регулиране на положението на фаровете е най-важният фактор за безопасно пътуване през нощта!
2. Стари, замърсени, ръждясали или помътнени рефлектори. Най-просто казано, ако на око през деня можете да различите чисто нов фар от вашия, значи вече е твърде помътнял и около половината от светлината е загубена.
3. Дефектни, нестандартни или с неустановен произход крушки. Макар и рядко, на пазара се срещат крушки, които не отговарят на стандартите и имат мощност силно различаваща се от описаното. Понякога балоните им потъмняват, а се срещат и такива с неподходящ цокъл, който не може да направи добър контакт.
4. Понижено напрежение в електроуредбата на автомобила. Повреда в акумулатора, генератора или реле-регулатора на напрежението.
5. Лошо захранване и понижено напрежение в самите фарове. Това е една от най-честите причини за влошено светене, а неправилните опити за решаване на проблема, най-често предизвикват една или няколко от останалите причини. Това води до омагьосан кръг, който ще се опитам да разкъсам.

По точка 1. няма какво да добавя към описаното в инструкцията за експлоатация на автомобила. Всеки има достъп до тази литература и може сам да се справи без излишни рискове. Единственото наистина важно нещо е инструкциите да се спазват 100% точно!
Точки 2 и 3 са ясни от самосебе си и ако не можете сам и без допълнителни разяснения да се справите с тях, по-добре поверете обслужването на автомобила си на автосервиз и не опитвайте да правите модификациите, за които ще говорим нататък.
Точка 4 не е предмет на настоящата тема. В този случай лошото светене на фаровете е само сигнал за проблем извън осветителната уредба и ще се оправи щом проблемът е отстранен.

Прословутата точка 5:


Ако напрежението в електроуредбата е стабилно и в нормалните граници (13.8V - 14.2V при работещ двигател), измерете напрежението, с което се захранват фаровете. Ако то е по-ниско от напрежението, измерено на клемите на акумулатора, с повече от 1V значи имаме твърде големи напрежителни загуби по веригата. Проблемът в този случай е, че крушките с нажежаема жичка (включително халогенните) имат нужда от определено напрежение за да светят нормално. Ако напрежението се намали с 10%, то консумираната мощност спада с около 5%, но излъчената светлина спада с около 30%.
При автомобилите от семейството ВАЗ 2101 - 2103 след определена възраст, този проблем неминуемо започва да се проявява. Причината е, че целият товарен ток (около 8А) тече през последователно свързани превключватели, контакти и съединители. Пътят на тока от акумулаторната батерия до фаровете е:
Акумулатор -> Контактен ключ -> Ключ за включване на светлините -> Превключвател къси/дълги -> Предпазител -> Крушка
В момента на светване на крушката се консумира около 2 пъти по-голям ток за кратко време, а в момента на изгасване, в контакта предизвикал гасненето се получава 2 пъти по-високо напрежение. Това са кратки (милисекунди) процеси, които оставят своята следа в контактите под формата на нагар. С течение на времето, този нагар става толкова много, че присъствието му започва да увеличава съпротивлението на контактите. От закона на Ом за част от веригата знаем, че напрежителния пад е право пропорционален на тока и съпротивлението в тази част на веригата U=I.R
От това следва, че колкото по-голямо е съпротивлението, толкова по-голяма ще е загубата на напрежение. Много хора правят грешката, да инсталират крушки с по-голяма мощност. Тогава токът става по-голям, следователно и напрежителният пад расте. Тогава напрежението, с което се захранват фаровете намалява още повече, а излъчената светлина намалява още повече. Единственият пряк резултат е ускоряването на процеса на натрупване на нагар и влошаване на светенето.
За да се избегне ускореното износване на контактите по веригата, както и да се увеличи светлината, необходимо е да се инсталират релета. Релетата са задължителни, ако се монтират халогенни крушки, или такива с по-голяма мощност. Релетата разтоварват стандартната система от товарния ток, а там протича само управляващ ток. По този начин се удължава живота на контактите, а осветлението се подобрява многократно.
Свързването на релетата се прави по приложената схема. Целта е от акумулатора да се захранят по едно реле за късите и дългите светлини, а управлението на релето да става от стандартната схема, която до сега е захранвала фаровете. Трябва да се отбележи, че при така монтираната схема, товарният ток не минава през предпазителите и се налага допълнителна защита от късо съединение. За тази цел се монтират допълнително 4 предпазителя с ток на прекъсване 8А (16А при 90/100W).

Допълнително увеличаване на светлината може да се получи, ако вместо стандартните крушки се инсталират халгенни такива. Използват се крушки стандарт Н4, които са със същия цокъл. За тях се инсталират и специални Н4 рефлектори. Отново искам да напомня, че е от изключително голямо значение правилното регулиране на положението на фаровете. Ако то е затруднено от кородирали винтове или "бомбета", сменете и тях с нови. Ако не можете сами да регулирате положението на фаровете съгласно инструкцията за експлоатация на автомобила, обърнете се към сервиз.

 Ето и една схема как да си сържете релета на фаровете

 





{START_COUNTER}